Popular posts from this blog
अर्चिरादि मार्ग
प्राणियों केलिए वर्त्तमान शरीर को त्याग कर इस लोक से परलोक में जाने के, वेदों में दो मार्ग बताये गये हैं - एक देवयान और दूसरा पितृयान। देवयान मार्ग शुक्ल और दीप्तिमय हैं तो , पितृयान कृष्ण और अन्धकारमय हैं। इसीका गीता में भी प्रतिपादन किया गया हैं :- शुक्लकृष्णे गती ह्येते जगतः शाश्वते मते । एकया यात्यनावृत्तिमन्ययावर्तते पुनः ॥ ८.२६ ॥ क्योंकि शुक्ल और कृष्ण – ये दोनों गतियाँ अनादिकालसे जगत् – (प्राणिमात्र) के साथ (सम्बन्ध रखनेवाली) मानी गयी हैं । इनमें से एक गति में जानेवाले को लौटना नहीं पड़ता और दूसरी गति में जानेवाले को पुनः लौटना पड़ता है । (८.२६) शुक्ल अधवा देवयान को अनावृत्ति ( मुक्ति) मार्ग और कृष्ण ( पितृयान )को पुनरावृत्ति मार्ग बताया गया हैं। इस मुक्ति मार्ग को ही अर्चिरादि मार्ग कहते हैं। अर्चि अग्नि को कहते हैं जो प्रकाश कारक हैं। अर्चिरहः सितः पक्ष उत्तरायण वत्सरो। मरुद्रवीन्दवो विद्युद्वरुणेंद्र चतुर्मुखाः। । एते द्वादश धीराणां परधामा वाहिकाः। वैकुण्ठ प्रापिका विद्युद्वरुणा देस्त्वनुग्रहे।।...
ഒരു പ്രാണിയേയും വിദ്വേഷിക്കാതെയും....
അദ്വേഷ്ടാ സർവ്വഭൂതാനാം മൈത്രഃ കരുണ ഏവ ച നിർമ്മമോ നിരഹങ്കാരഃ സമദുഃഖ സുഖഃ ക്ഷമീ സന്തുഷ്ടഃ സതതം യോഗീ യതാത്മാ ദൃഢനിശ്ചയഃ മയ്യർപ്പിത മനോബുദ്ധിര്യോ മദ്ഭക്തഃ സ മേ പ്രിയഃ ശ്രീമദ് ഭഗവത് ഗീത :- 12/ 13 ഒരു പ്രാണിയേയും വിദ്വേഷിക്കാതെയും , എല്ലാവരോടും സ്നേഹവും ദയയും കാണിച്ച് , ഒന്നിലും എന്റേതെന്ന സ്വാർത്ഥ ബുദ്ധിയില്ലാതെയും , അഹങ്കാരം കൈവിട്ടും , സുഖ ദുഖങ്ങളെ ഒരുപോലെ ഗണിച്ചും ,ക്ഷമയെ പുലർ ത്തിയും,സദാ സന്തുഷ്ടിയും സമചിത്തതയും വഹിച്ചും ,ആത്മസംയമനം ചെയ്തും , സ്ഥിര നിശ്ചയനായി , എന്നിൽ മനസ്സും ബുദ്ധിയും ചെലുത്തി എന്നെ ഭജിക്കുന്നവനാരോ , അവൻ എനിക്ക് അത്യന്തം ഇഷ്ടപ്പെട്ടവനാകുന്നു. യോഗയുക്തോ വിശുദ്ധാത്മാ വിജിതാത്മാ ജിതേന്ദ്രിയഃ സർവ്വഭൂതാത്മ ഭൂതാത്മ കുർവ്വന്നപി ന ലിപ്യതേ പരിശുദ്ധനായും , മനസ്സിനെ കീഴടക്കിയവനായും , ഇന്ദ്രിയങ്ങളെ നിഗ്രഹിച്ചവനായും , സർവ്വപ്രാണികളിലും സമഭാവനയോടും കൂടിയിരിക്കുന്നവൻ , കർമ്മ യോഗിയായിരുന്നാലും അവനെ കർമ്മം ബാധിക്കയില്ല . ശ്രീമദ് ഭഗവത് ഗീത :-5 / 7 വിദ്യാ വിനയ സമ്പന്നേ ബ്രാഹ്മ...
गोमती विद्या । गौरक्षा हम क्यों करें ?
गोमती कीर्तयिष्यामि सर्व्वापापप्रणाशिनीम्। तां तू में वदतो विप्रा शृणुष्व सुसमाहितः। । गावः सुरभयो नित्यं गावो गुग्गुलगंधिकाः। गावः प्रतिष्ठा भूतानां गावः स्वस्त्ययनं परम। । अन्नमेव परं गावो देवानां हविरुत्तमम्। पावनं सर्व्वभूतानां रक्षन्ति च वहन्ति च। । हविषाः मंत्रपूतें तर्पयन्त्यमरान दिवि। ऋषीणामग्निहोत्रेषु गावो होम प्रयोगिताः। । सर्ववेषामेव भूतानां गावः शरणमुत्तमम्। गावः पवित्रं परमं गावो होम प्रयोजितः। । सर्व्वेषामेव भूतानां गावः शरणमुत्तमम्। गावः पवित्रं परमं गावो मङ्गलमुत्तमम्।। गावः स्वर्गस्य सोपान गावो धन्याः सनातनाः। (ॐ ) नमो गोभ्यः श्रीमतीभ्यः सौरभेयीभ्य एव च। । नमो ब्रह्मसुताभ्यश्च पवित्राभ्यो नमो नह। ब्राह्मणाश्चैव गावश्र्य कुलमेकम द्विधा स्थितम्। । एकत्र मन्त्रास्तिष्ठन्ति हविरेकत्र तिष्ठति। देवब्राह्मणगोसाधुसाध्वीभिः सकलं जगत। । धार्यते वै सदा तस्मात् सर्व्वे पूज्यतमाः सदा। यत्र तीर्थे सदा गावः पिबन्ति तृषिता जलम्। । उत्तरन्ति पता येन स्थिता तत्र सरस्वती।...